Rośnie liczba gospodarstw. Ale o ekożywności wciąż mało wiemy
2014-09-11

Rośnie liczba gospodarstw. Ale o ekożywności wciąż mało wiemy

Według danych ministerstwa rolnictwa w ostatniej dekadzie liczba gospodarstw ekologicznych w Polsce wzrosła z 3.760 do ponad 26.600. Szybki rozwój sektora ekologicznego i wzrost podaży produktów ekologicznych znajduje odzwierciedlenie w coraz lepszej dostępności ekożywności.
Wielu Polaków nie zdaje sobie jednak sprawy z tego, czym właściwie różni się ona od produktów konwencjonalnych.
- Tak do końca konsument nie wie, co kryje się pod nazwą "ekologiczne produkty". Przypuszcza, że produkt jest zdrowy i kosztuje 2-3 razy więcej produkty kupowane na co dzień - mówi agencji informacyjnej Newseria Karolina Karolczak, dyrektor marketingu handlowego z firmy Agros Nova.
Produkty ekologiczne muszą spełniać bardzo surowe kryteria określone przez ustawę o rolnictwie ekologicznym oraz rozporządzenia unijne. Zasady weryfikowane są na każdym etapie: od powstania produktu, przez proces przetwarzania, aż do transportowania i magazynowania.
Uprawy ekologiczne są nawożone wyłącznie naturalnymi nawozami wytworzonymi w procesie kompostowania. W hodowli zwierząt wykorzystuje się wychów pastwiskowy. Zabronione jest również profilaktyczne podawanie leków, rutynowo stosowane w hodowli przemysłowej.
W przetwórstwie nie można wykorzystywać syntetycznych dodatków i substancji wspomagających lub napromieniowywać żywności.
Jedynie producenci spełniający powyższe warunki mogą ubiegać się o unijny certyfikat żywności ekologicznej. Od 1 lipca 2010 roku w UE obowiązuje logotyp przedstawiający listek ułożony z gwiazdek na zielonym tle, czyli tzw. euroliść.
W poszukiwaniu produktów ekologicznych warto więc zwracać uwagę na obecność tego znaku na etykiecie i nie dać się zwieść takim hasłom, jak "zdrowy" czy "naturalny", które mogą być zwykłymi chwytami marketingowymi.
- Teraz mamy do wyboru dżem tradycyjny lub dżem słodzony sokiem z owoców. Możemy kupić zwykły sok jabłkowy i sok funkcjonalny, który zapewni nam składniki wzmacniające organizm. Czytajmy więc etykiety, zobaczmy, jaki jest skład, zastanówmy się, czy produkt jest rzeczywiście ekologiczny - dodaje Karolina Karolczak.
Co ciekawe, zgodnie z raportem z konsultacji publicznych przeprowadzonych w ub.r. przez Komisję Europejską, 83 proc. osób, które wybierają produkty ekologiczne, decyduje się na nie z powodu troski o środowisko naturalne. 81 proc. badanych chce w ten sposób uniknąć chemicznych dodatków w żywności.